Emulatory SCR / DPF
Emulatory SCR/DP
Czujnik NOx
Ekologia w ostatnich latach jest tematem głównym, często poruszanych w odniesieniu do różnych aspektów naszego życia. Jest nim także motoryzacja oraz poziom i jakość emitowanych do środowiska spalin. Czujnik NOx to jeden z elektronicznych kontrolerów katalizatora magazynującego, przyczyniający się do mniejszego zużycia paliwa
Jak działa czujnik NOx?
Czujnik NOx ma duże znaczenie w samochodach z napędem benzynowym, jeżdżących na ubogiej mieszance paliwa. Stanowi on uzupełnienie tradycyjnego katalizatora, który nie jest w stanie w pełni wykonać swojego zadania. Wówczas do pracy włącza się NOx. Czujnik kontroluje magazyn wytwarzanego w nadmiarze tlenku azotu. W chwili wyczerpania pojemności katalizatora wysyła on sygnał do silnika, który zostaje przełączony na bogatą mieszankę.
Taki proces sprawia, że zmagazynowane tlenki azotu ulegają zredukowaniu do postaci azotu. Po opróżnieniu katalizatora NOx ponownie wysyła informację, a silnik przechodzi na uboga mieszankę. Cykl powtarza się średnio co 60 sekund.
Jakie korzyści zapewnia czujnik NOx?
Podstawową zaletą, jaką zapewnia posiadanie tego urządzenia jest zmniejszenie zużycia paliwa, a co się z tym wiąże – również oszczędność i mniejsza emisja spalin. Jeśli chcesz, aby Twój samochód by ekologiczny, a jednocześnie jeździsz na ubogiej mieszane, Twój problem rozwiąże NOx. Czujnik kontrolujący poziom emisji tlenku azotu pozwoli zaoszczędzić nawet 12-20% paliwa.
Jeśli NOx w Twoim samochodzie uległ awarii i nie chcesz demontować całego systemu, zadzwoń do nas, a dojedziemy i zainstalujemy w nim emulator SCR. Odwiedź naszą stronę i dowiedz się o nim więcej!
Układ SCR – zasada działania
Troszkę teorii…
Wymagania jakie nałożono na producentów samochodów ciężarowych przez wprowadzenie normy Euro4 / Euro5 / Euro6 wymusiły na nich wprowadzenie systemów, które obniżą emisje szkodliwych gazów do atmosfery.
Układ SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej) jest jednym z systemów stosowanych w samochodach ciężarowych i składa się ze zbiornika na mocznik, pompy wraz ze sterownikiem, układu wtryskowego oraz katalizatora SCR wraz z czujnikami temperatury oraz NOx
Zasada działania – polega na uzdatnianiu spalin w układzie wydechowym silnika poprzez wtrysk do katalizatora SCR specjalnego roztworu składającego się z mocznika i wody destylowanej. W tłumik wydechu jest wbudowany katalizator tlenków azotu. W nim pod wpływem temperatury spalin, mocznik zamienia się w amoniak, który w wyniku reakcji z tlenkami azotu przechodzi w azot i wodę. Aby mocznik przekształcił się w amoniak jeszcze przed dotarciem do katalizatora, jego wtrysk musi odbywać się pod względnie wysokim ciśnieniem (ok. 5 barów). W zależności od prędkości i momentu obrotowego silnika układ sterowania wspólnie z elektroniką silnika określa, ile mocznika należy podać do spalin, zaś pozostałości amoniaku ulegają redukcji w katalizatorze.
Zalety układu SCR:
czystsze spaliny, spełniające wyśrubowane normy Euro4 / Euro5 / Euro6
Wady układu SCR AdBlue:
zwiększenie masy pojazdu o około 150 kg, dzięki czemu ładowność pojazdu ulega ograniczeniu.
konieczność częstego tankowania mocznika – dodatkowy koszt i kłopoty z dostępnością.
częste awarie podzespołów systemu SCR – wysoki koszty wymiany / naprawy podzespołów
ryzyko awarii systemu w trasie, za granicą, daleko od bazy – tryb ograniczenia mocy
Awarie układu SCR
System SCR podłączony jest do systemu diagnostyki pokładowej dzięki czemu kierowca informowany jest o konieczności uzupełnienia mocznika w zbiorniku jak i o przekroczeniu zawartości szkodliwych substancji w spalinach. W samochodzie może nastąpić awaria układu redukcji emisji spalin, wtedy na desce rozdzielczej pojawi się ikonka oraz komunikat o awarii układu dozowania mocznika.
Jeżeli usterka nie zostanie usunięta w przeciągu 50 godzin, nastąpi redukcja mocy i momentu obrotowego do 60%. Redukcja mocy występuje w samochodach wyprodukowanych najczęściej od drugiej połowy 2007 roku, jeśli auto miało przeprowadzoną aktualizację oprogramowania może występować w egzemplarzach wyprodukowanych wcześniej.
Niska temperatura – zatkanie wtryskiwacza – jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii systemu SCR. Mocznik zamarza w temperaturze poniżej minus 11,5 *C, co powoduje, że układ przy tych temperaturach nie działa. Choć proces krystalizacji jest procesem odwracalnym, to wywołuje on wiele problemów natury technicznej, przez co nie nadaje się do użycia i dystrybucji. Pozostający roztwór ma mniejsze stężenie, osiadające kryształki zatykają instalacje, a warstwy skrystalizowanego na dnie zbiorników mocznika są trudne do rozpuszczenia.
Dopiero po kilku minutach od uruchomienia silnika grzałka, która jest sterowana przez moduł sterownik SCR (umieszczony w obudowie pompy) powoduje rozgrzanie płynu i osiągnięcie przez płyn formy ciekłej – wtedy rozpoczyna się dozowanie mocznika. Krystalizacja płynu, która występuje podczas zamarzania i rozmarzania powoduje zatykanie się wtryskiwacza. W wyniku krystalizacji mocznika, zatykają się także przewody od pompy. Warto zaznaczyć, że koszt takiej pompy wynosi kilka do kilkunastu tysięcy złotych.
Do nieprzydatności układu może też doprowadzić zbyt wysoka temperatura (powyżej 30 stopni), w której mocznik stopniowo ulega reakcji kondensacji przechodząc w biuret oraz uwalniając amoniak, co można zaobserwować wydzielaniem się specyficznego zapachu.
Awarii często również ulega sam katalizator, który powoduje zazwyczaj pojawienie się błędów związanych z czujnikiem NOx (zbyt duża emisja spalin). W nowszych wersjach systemu (Euro5) drugi czujnik temperatury układu wydechowego został zastąpiony czujnikiem tlenków azotu. Czujnik jest dość drogi i dość często ulega awarii.
System jest także bardzo czuły na tłuszcz, już kilka kropli oleju w module dozującym pozbawi go użyteczności, a kierowcy często używają lejka albo bańki wcześniej wykorzystywanej do oleju napędowego co doprowadza do zanieczyszczenia mocznika w zbiorniku. Warto zaznaczyć, że większość producentów samochodów nie uznaje reklamacji, jeśli przyczyną uszkodzenia jest użycie niskiej jakości roztworu, który został zanieczyszczony lub z którym niewłaściwie się obchodzono.
Tankowanie – tankując olej napędowy do ciężarówki czy autobusu z katalizatorem SCR kierowca musi pamiętać także o sprawdzeniu poziomu mocznika w zbiorniku.
Uciążliwa jest także niewielka liczba dostępnych stacji umożliwiających dystrybucję mocznika. Dla kierowcy okazać się to może dużo większym problemem niż zatankowanie paliwa „europejskiej” jakości. Mocznik jest korozyjny, dlatego też do jego dystrybucji konieczne są specjalne zbiorniki, pompy, węże i pistolety.
Jak widać układ SCR przysparza kierowcom wielu problemów, a co gorsza wydatków. Dlatego w związku z sygnałami od właścicieli firm transportowych, dotyczących coraz częstszych problemów z układem SCR w samochodach ciężarowych, nasza firma rozszerzyła zakres swoich usług o wyłączanie obsługi systemu SCR. Zatem, jeżeli w Państwa samochodzie zapaliła sie kontrolka informująca o awarii/usterce systemu SCR lub chcecie Państwo wyłączyć funkcjonowanie SCR, aby obniżyć koszty utrzymania samochodu – zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.